Werk- en persoonlijke problemen / vragen
Coaching
Ik faciliteer leer- en veranderprocessen. Bij coaching geef ik hieraan vorm door met hoofd en hart een ander zijn of haar ontdekkingsreis te laten maken. Ik gids, bied structuur, focus op doelstellingen. De ander leert op eigen kracht te vertrouwen: bewustwording, verantwoordelijkheid nemen en resultaat boeken gaan hand in hand. Dat maakt dat coaching dicht bij mensen ligt.
Mijn eigen rol als coach noem ik wel eens de rol van het ‘resonerend klankbord’. Ik help de ander zijn eigen weg te zoeken, niets meer en niets minder. Trek mij terug als de ander het zelf kan, ben alert aanwezig als de situatie daarom vraagt.
Ik houd mij op twee manieren met coaching bezig :
- persoonlijke coaching
- coaching van groepen & teams binnen bedrijven/organisaties
Persoonlijke Coaching
Een gesprek duurt gemiddeld 1 uur, afhankelijk van de vraag en de in te zetten werkmethoden. Afspraken leggen we op het einde van de eerste sessie vast zodat het helder is wat onze wederzijdse rechten en plichten zijn.
Gezamenlijk bepalen we of je vraag voor coaching geschikt is en welke doelen of resultaten je wil bereiken. Ik werk met iedereen die een vraag heeft. In de praktijk is het zo dat mijn cliënten uit elke mogelijke beroepssector komen: profit, non-profit, overheid, onderwijs. En dat zowel arbeiders, bedienden, managers, raden van bestuur als zelfstandigen beroep op mij doen.
Mijn werkwijze baseer ik op jouw vraag. Het kan zijn dat we veel en reflecterend met elkaar praten of dat we met beweging en creativiteit werken. We gebruiken wat het beste past om aan je vraag tegemoet te komen. Coaching is immers gericht op het oplossen van problemen op het werk & privé / verandering.
Binnen mijn manier van werken vind ik het belangrijk dat we samen een ‘’klik’’ hebben. Ik ondersteun het eigen onderzoek naar het zelf oplossen van je coachingsvraag. Ik doe dat in betrokkenheid, in verbinding, spiegelend en met juist die terughoudendheid of confronterend vermogen waardoor je in beweging komt. Als coach ben ik een gesprekspartner, geen docent of therapeut, maar een gelijkwaardige sparringpartner waarmee je samen onderzoekt. Ik heb verstand van onderzoeken en ondersteunen en jij hebt verstand van de problematiek rondom je eigen vraag.
Coaching binnen bedrijven / organisaties
Net zoals bij individuele coaching is het belangrijk om afspraken vast leggen. We bekijken dus eerst samen de coachingsvraag en daarna maak ik een concreet voorstel. Ook hier is het belangrijk dat wij samen een ”klik ” hebben. Ik werk vaak rond de volgende coachingsissues:
- hoe omgaan met verandering en weerstand
- meer inzetten op kwaliteiten – vermijden van valkuilen
- leerprocessen (bv intervisie, leerstijlen e.d.)
- conflicten, tegenstellingen en impasses
- teamcoaching en zelfsturing
Counseling
Counseling is een vorm van individuele psychosociale begeleiding. Counseling is geschikt voor iedereen die excessieve stress ervaart, het gevoel heeft dat het allemaal teveel wordt of tegen problemen binnen het werk, het gezin of de relatie aanloopt die hij /zij niet zelf uitgeklaard krijgt. Als counselor ondersteun en begeleid ik je bij ongewenste, pijnlijke, ongemakkelijke of moeilijke situaties in je leven.
Counseling helpt om de balans in jezelf en je leven terug te vinden en je klachten te verminderen. Samen gaan we op zoek naar een oplossing binnen de grenzen van je eigen mogelijkheden.
Een counselor (Engels, letterlijk raadgever), is een laagdrempelige hulpverlener bij problemen en vragen met emotionele (psychosociale) achtergronden. De hulpverlening die een counselor aanbiedt wordt counseling genoemd. Een counselor behandelt dus mensen met een tijdelijk psychosociaal probleem. Te denken valt hier aan stressproblematiek, angsten, burn-out, depressieve gevoelens of relationele problematiek.
In mijn werk als counselor focus ik me meer op de patronen vanuit het verleden die je vandaag zowel belemmeren als versterken. Samen proberen we zo meer duiding te geven aan actuele situaties en tegelijkertijd proactief te werken zodat je verderop in je leven mogelijk meer controle hebt omdat je een aantal zaken beter kan plaatsen, meer kan nuanceren en een aantal denk- en gedragspatronen zelf meer zal kunnen sturen.
Waar zitten verschillen tussen coaching en counseling?
Coaching en counseling maken vaak beide onderdeel uit van het begeleidingsproces van de cliënt. Het verschil situeert zich meer in de focus:
- Als counselor ga je met je cliënt meer op zoek naar de onderliggende patronen en onderzoek je waar en waardoor actuele issues in het verleden zijn ontstaan. Je kijkt vervolgens samen hoe de cliënt die patronen en oorzaken uit het verleden kan beschouwen of veranderen om de huidige problemen / moeilijkheden te verwerken of verder te vermijden.
- Als coach kijk je samen met je cliënt meer hoe hij toekomstgericht op andere manieren dan in het heden zaken kan bekijken of aanpakken. Je onderzoekt samen de verlangens en mogelijkheden van je cliënt en bepaalt een coachingtraject om de toekomstige gewenste situatie te bereiken .
Je werkt met coaching en counseling dus aan verschillende fasen in het proces. Als counselor kijk je wat er uit het verleden ontdekt en verwerkt moet worden, om vervolgens met coaching aan de toekomst te kunnen werken.
Organisatieontwikkeling
Als procesbegeleider bij organisatieontwikkelingstrajecten vertrouw ik op mijn managementexpertise met organisaties in binnen- en buitenland, gaande van KMO’s tot multinationals en zowel uit de profit als uit de non-profit.
We vertrekken vanuit jullie vraag en kijken dan samen welk traject er moet doorlopen worden om tot de gewenste verandering te kunnen komen. Ik giet dat dan in een projectvoorstel met timing en kosten. Jullie bekijken dit inhoudelijk en financieel en daarna zitten we terug samen om eventueel te finetunen en de knoop door te hakken.
Het is essentieel dat we een ‘klik’ met elkaar hebben en op dezelfde golflengte zitten. Niet alleen voor de start van het project, maar ook tijdens en zelfs na. Daarom werken we dus zowel met milestone-momenten als met ad hoc tussentijdse toetsingen. Transparantie en heldere communicatie zijn hierbij cruciaal.
Ik heb gemerkt dat wat ook de aanleiding tot de vraag naar verandering is, het in wezen dikwijls met leiderschap, visie en macht te maken heeft. Deze thema’s komen dus erg vaak aan bod in de trajecten die ik begeleid.
Ten slotte vind ik het ook erg belangrijk dat de gewenste ontwikkeling echt verankerd, geborgd is in de organisatie. Dan pas is de verandering klaar. Dat impliceert dat de mensen, het kloppend hart van elke organisatie, de verandering (uit)dragen. Dit zal dan ook de laatste toetssteen van het traject vormen.